lördag 19 april 2014

Ekologiska hinder

Imorse när jag öppnade de ljusblå vid 7-snåret så var det väldigt dimmigt utanför, gick knappt att se utanför fönstret. Så jag hämtade dagens tidning och började bläddra i den varpå jag hittade en artikel om att bönderna inte kan möta efterfrågan på ekomat. Det är ingen nyhet i sig för det har varit så sedan i höstas - vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt, bra för att efterfrågan på ekologisk mat ökar men sämre att det inte finns motsvarande tillgång.
Enligt artikeln tar det två år att ställa om till från oekologiskt jordbruk till certifierat jordbruk bl.a. måste jorden ligga i karens ett tag. Det är mer och mer jord som ställs om men tydligen inte i tillräcklig mängd och i fjol så minskade mängden jord som ställs om - får hoppas den ökade efterfrågan kan öka omvandlingen igen.
Förstår att lantbrukarna kan behöva göra en hel del saker och att det kan ta både tid och pengar varpå de som företagare vill veta att det är värt insatsen. Här verkar bl.a. politiker och stödpengar ha viss betydelse - för mig känns det självklart att stödja mer hållbart jordbruk för en bättre framtid - flytta stöd och jobb till den gröna sektorn.

Morgonens dimma lyfter över sjön.

Ta gärna med detta som en faktor i årets alla val och låt inte dimridåer och gamla vanor hindra den hållbara utvecklingen.
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar