torsdag 27 mars 2014

Vilka krav har du

Igår var jag på Skarpnäcks bibliotek i södra Stockholm och lyssnade på Ann-Helen Meyer von Bremen när hon talade om sin bok Jorden vi äter. Hon hade blivit inbjuden av den lokala Naturskyddsföreningen och jag hade hittat informationen om detta intressanta föredrag via kalendariumet för Stockholms bibliotek - ta gärna en titt där då det finns många händelser inom olika ämnen att lära mer om.
Tyvärr var där inte så många personer som lyssnade då det var ett intressanta föredrag med efterföljande samtal. Hon målade upp en komplex bild av jordbruket och dess påverkan på miljön och gav bl.a. rådet att hålla liv i samtalet samt #byttilleko & #slängintematen till att börja med.

För mig var det tydligt att vi ofta kommit för långt ifrån hur maten uppkommer, vi ser det som finns i affären men inte hur det hänger ihop bakom hyllorna. Fick ännu mer vatten på min kvarn när jag kom hem och sambon såg på Sveriges mästerkock där två personer hade 15fiskar framför sig som de skulle identifiera och klarade 3 respektive 4 stycken. Själv skulle jag nog också vara någonstans i de trakterna antar jag och tycker det är skrämmande hur lite många av oss vet. Blir till att läsa på och bli bättre på att välja ekologiskt märkta varor så länge.

Blev gladare när jag idag så att efterfrågan på KRAV-märkt griskött ökar - tyvärr hinner inte produktionen med utan det är brist på KRAV-märkt grisskött i affärerna idag. Och när produktionen ska bytas från konventionell uppfödning till ekologisk uppfödning kan det ta cirka två år på grund av regelverket. Om detta nu är räddningen för svensk grisuppfödning så hoppas jag att det är en process som kan snabbas upp mycket utan att tumma på kvaliteten.
Känns som att vi kommer att öka andelen ekologisk mat från 4%, men till hur mycket är frågan. Vi behöver alla hjälpas åt och det gäller bl.a. att låta hjärnan ta nya banor för att hitta bästa lösningarna. Kanske kan 5:2 filosofin användas här också på något vis.

Vad är dina tankar?
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar